Battlefield 4, SimCity, Skyrim… de ergste bugs in games op een rij

Battlefield 4 is inmiddels al even uit, maar heeft nog altijd last van bugs: kleine en grote problemen, variërend van plots verbroken verbindingen tot maps die niet eens uitgespeeld kunnen worden. Maar Battlefield 4 is niet de eerste game met zoveel bugs. Wij zetten een aantal buggy games voor je op een rij.

De vloek van online

SimCity was constant in het nieuws rond zijn release, en niet om een goede reden. De game bleek voor velen gewoonweg onspeelbaar, dankzij de verplichting om online te zijn met als gevolg overbelaste servers.

Die always online-strategie bleek een flinke misrekening van uitgever EA en een flinke deuk in het SimCity-imago. Toen de problemen eenmaal opgelost waren, hadden veel gamers hun interesse alweer verloren. Nog zo'n bekend voorbeeld is Diablo 3, dat bij de release onspeelbaar bleek voor duizenden spelers. 

Diablo 3: drama bij release

De verplicht online-strategie blijkt dus in de praktijk niet een heel goede keuze voor ontwikkelaars en uitgevers. Daarom vragen we ons af: zijn er geen andere manieren om illegale kopieën tegen te gaan? We wachten in spanning af, vooral op hoe EA het gaat aanpakken bij hun volgende grote titel: De Sims 4.

Games die sterk afhankelijk zijn van online lijken niet te ontsnappen aan bugs en verzadigde servers. Dat zagen we in 2013 ook bij GTA Online, waar het voor veel spelers onmogelijk was om verbinding te krijgen en het online-gedeelte van GTA 5 dus op te starten. Rockstar begon snel te werken aan een oplossing, maar na een maand waren de bugs nog altijd niet helemaal verholpen. Ook hier keerden fans hun favoriete game de rug toe, na aanhoudende problemen.

Dit scherm staat op veel netvliezen van GTA-spelers gebrand

Waar is mijn savegame?

De mogelijkheid om je voortgang op te slaan is misschien wel de beste game-uitvinding ooit. Maar stel dat de functie net niet helemaal lekker werkt? Stel dat je op 90% van het verhaal bent en vervolgens helemaal opnieuw moet beginnen, omdat je savegame verdwenen of kapot is?

Toevallig overkwam dit een aantal GTA Online-spelers. Niet alleen konden ze de game niet spelen rond de eerste dagen na de release (zie hierboven), ook verloren ze al hun vorderingen in de singleplayer van GTA 5. De savegames konden niet worden hersteld en spelers moesten van vooraf aan opnieuw beginnen.

Een zelfde probleem zagen we bij de PlayStation 3-versie van The Elder Scrolls V: Skyrim. Daarvan werden niet zomaar savegames gewist, maar dankzij tientallen bugs en fouten werd de game al gauw onspeelbaar. Het ging zelfs zo ver dat ontwikkelaar Bethesda spelers aanbeveelde om hun savegames te wissen en, inderdaad, helemaal opnieuw aan het verhaal te beginnen.

Het PS3-drama voor Skyrim duurde maanden

De eeuwige loop

Een bekende fout: door een bug kom je niet verder in een game. Dit soort problemen zijn vaak arbitrair en kunnen de volgende keer dat je een spel opstart plots verholpen zijn.

In The Elder Scrolls: Oblivion bijvoorbeeld, liepen we meermaals tegen een ernstige bug aan: wanneer we een bepaald huis inliepen konden we er niet meer uit. Had je ook last van dit probleem, dan was het hopen dat je even daarvoor nog een savegame had gemaakt. Helaas waren veel gamers niet zo slim/gelukkig en bleven ze opgesloten in het huis.

Nog zo'n bekend probleem vonden we in de Song of the Hero-missie in The Legend of Zelda: Skyward Sword, waar je door een domme fout pardoes opnieuw moest beginnen met de hele game.

Het redden van de prinses was nog nooit zo moeilijk

Minder bekend maar zeker niet minder belangrijk is de bug die het grappige avontuur Woodruff & the Schnibble of Azimuth trof. Zo moest je ontsnappen uit een psychiatrisch ziekenhuis, maar werd het voorwerp dat je daarvoor nodig had soms gewoonweg niet vertoond. Moest je de hele game opnieuw spelen in de hoop dat het dan wél zou verschijnen.

Minder ernstig, maar zeker een bug: het Mad Hatter-gedeelte in Batman Arkham Origins, waar je de rivier moet oversteken in een beker. Soms bleek het echter onmogelijk om Batman op het ding te krijgen, waardoor de overkant bereiken praktisch onmogelijk werd.

Soms heeft Batman er gewoon niet zo'n zin in

Het geduld op de proef gesteld

Soms manifesteren bugs zich pas aan het einde van de game, zoals bij Riven, het langverwachte vervolg op klassieker Myst. Speelde je die game netjes uit tot aan het einde, dan was er de kans dat je het hele einde nooit te zien zou krijgen. En speelde je dus eigenlijk de hele game voor niets!

Of wat dacht je van een eindbaas die gewoon niet wil sterven, ook`al bestook je 'm een uur lang met aanval na aanval. Zoiets overkwam ons bij Prince of Persia: The Sands of Time.Riven verlaten zonder ontknoping aan het einde…

Niet alle bugs zijn even erg

Tot nu toe hebben we het gehad over ernstige bugs, maar er zijn ook genoeg kleine foutjes die niet als gevolg hebben dat je game totaal onspeelbaar wordt. In 2013 zagen we het bijvoorbeeld bij Need for Speed: Rivals, waarbij auto's (of zelfs stukken circuit) soms op magische wijze verschijnen en weer verdwijnen. Daarnaast staat het recente Dead Island ook bekend om zijn vele bugs, die vooral een komisch effect bleken te hebben.

In Need for Speed willen auto's nog wel eens een verdwijntruc uithalen

We moeten leren leven met bugs

Een ding is duidelijk: hoe ver games inmiddels op technisch vlak ook zijn ontwikkeld, bugs zullen er altijd zijn. De vraag is vooral hoe de ontwikkelaar ermee omspringt. Bieden ze snel een oplossing in de vorm van een update, of laat het bedrijf de speler lekker stikken?

Er zijn bugs die zorgen voor hilariteit en bugs die ronduit frustrerend zijn. Loop je tegen een probleem aan, dan raden we je aan eerst eens te kijken op gebruikersfora of andere spelers last hebben van hetzelfde mankement. Wellicht bestaat er een simpele oplossing. In andere gevallen is het een kwestie van geduld en van wachten tot de ontwikkelaar je te hulp schiet met een patch.

Wat is de vervelendste bug die jij ooit bent tegengekomen?

SimCity Offline verschijnt binnenkort

SimCity-fans wachten al sinds de lancering van de game op een offline modus en nu lijkt hun wens binnenkort uit te komen. In een blogpost meldt EA dat de gratis Update 10 van SimCity verschijnt met een offline versie van de game. De update is momenteel in de laatste fase van de ontwikkeling.

Continue reading “SimCity Offline verschijnt binnenkort”

SimCity voor Mac kampt met dezelfde problemen als de pc-versie

De lancering van SimCity voor de pc verliep absoluut niet vlekkeloos. Veel gamers hadden problemen met het ontwikkelen van hun stad door de vele bugs in het spel. Daarnaast konden de servers de grote belangstelling voor SimCity niet aan. Nu de versie voor Mac gelanceerd is blijkt deze variant met dezelfde problemen te kampen.

Continue reading “SimCity voor Mac kampt met dezelfde problemen als de pc-versie”

The Elder Scrolls Online krijgt in-game winkel en abonnementsplan

Ontwikkelaar Matt Firor van Zenimax Online heeft tijdens Gamescom 2013 meer verteld over de voortgang van The Elder Scrolls Online. De massively multiplayer online role-playing game (MMORPG) verschijnt met een nieuwe in-game winkel en een abonnementsplan.

Continue reading “The Elder Scrolls Online krijgt in-game winkel en abonnementsplan”

EA stelt lancering SimCity voor Mac uit tot augustus

EA Maxis heeft aangekondigd dat SimCity voor Mac pas in augustus verschijnt. Eerder werd gemeld dat het programma al op 11 juni gepresenteerd zou worden.

De vertraagde lancering van het populaire spel komt niet als complete verrassing voor degenen die de problemen rond SimCity voor pc in de gaten hebben gehouden. De lancering van SimCity voor pc in maart werd omringd met serverproblemen. EA moest er toen voor kiezen delen van het spel uit te schakelen om te werken aan de issues.

De keuze om het spel nog niet te presenteren lijkt dan ook een logische. EA wilt niet op dezelfde problematiek stuiten als eerder bij de pc-lancering. Kip Katsarelis, senior producer van SimCity, meldt op de website van EA: “We hebben deze moeilijke keuze gemaakt omdat we niet geloven dat de Mac versie helemaal klaar is.”

Update 5 voor pc wordt binnenkort verwacht. Deze vernieuwde versie bevat verbeteringen voor de multiplayer-functie.

Bron: EA

SimCity presenteert patch 2.0: nieuwe update, meer problemen

Maxis presenteerde gisteren patch 2.0 voor SimCity, een update die problemen van de vorige versie zou moeten verhelpen. Spelers meldden echter dat het tegenovergestelde gebeurt: 2.0 brengt nieuwe bugs met zich mee en in sommige gevallen crasht het spel zelfs.

De lijst met SimCity problemen groeit gestaag en PCGamesN publiceerde een aantal opvallende bugs. Straten die worden overspoeld met honderden taxi’s en laadschermen die blijven hangen zijn slechts een kleine greep uit de lijst met complicaties die te vinden is op de SimCity Subreddit.

Het is onbekend of Maxis werkt aan een oplossing, zodra we meer weten lees je het hier.

Software om van te smullen: deel 14

In deze terugkerende reeks blogposts raden wij leuke, nuttige of knotsgekke software aan die je misschien nog niet kent. Deze keer een hebben we een video gemaakt over de 3 beste games van het eerste kwartaal van 2013.

Wij vonden SimCity, Tomb Raider en BioShock Infinite veruit de beste spellen van de afgelopen winterperiode. Bekijk snel de video hieronder. Continue reading “Software om van te smullen: deel 14”

SimCity: 10 eenvoudige tips voor een succesvolle stad

SimCity (of SimCity 5 of SimCity 2013) is een game waarin je vanuit niets een prachtige stad bouwt. Het spel is sinds begin mei uit en had enige opstartproblemen. Deze zijn nu verholpen, dus is het tijd om de virtuele bouwhandschoenen aan te trekken en jouw utopie te bouwen.

In deze eenvoudige gids, gemaakt voor mensen die niet bekend zijn met eerdere versies van SimCity, geven we je 10 basistips om op de juiste manier te beginnen aan je stad. Zo maak je niet de standaardfouten die vele beginnende burgemeesters begaan. Continue reading “SimCity: 10 eenvoudige tips voor een succesvolle stad”

SimCity lancering geplaagd door problemen

SimCity komt morgen in Nederland uit maar is al 2 dagen verkrijgbaar in de Verenigde Staten. De lancering is daar echter niet geheel vlekkeloos verlopen. Veel gamers klaagden eerst dat ze moeite hadden met het downloaden van SimCity. Daarna bleek het verbinden met de servers van Origin ook een probleem. Electronic Arts heeft toegegeven dat er enkele mankementen zijn en dat ze hard werken om dit op te lossen.

SimCity-fans deden hun beklag in grote getale op het internet en vooral op Twitter was er een groot aantal klachten te lezen. Een veel gehoord probleem was dat mensen SimCity niet konden downloaden totdat het speelklaar was op het moment dat de game officieel werd vrijgegeven. Steam, Origins grootste concurrent, laat pre-loading al jaren toe. Continue reading “SimCity lancering geplaagd door problemen”